Sunday, August 30, 2009

menyelit.. hari sebelum pi ke bazaar. hari sabtu kot..

.

Malam tadi terawih kat surau. Seperti biasa. Tetapi yg buat aku terkejut, aku ternampak kereta lutfi melalui surau. Aku fikir itu kereta yg sama seperti lutfi. Tetapi bila aku perasan kereta itu berhenti depan rumahku, aku bertambah terkejut! Ia bagai mengiakan apa yang aku sedang fikirkan.

Tidak perlu lama, aku ternampak nad keluar dari kereta itu. Sah laa... firasatku benar. Aku panggil aziah jadi saksi. Aziah terkejut sama. Tidak menyangka, benar tak sangka yang nadiah akan berbuka bersama lutfi. Kata nadiah mereka tidak ada apa apa, tapi bagaimana dengan apa berlaku sebentar tadi?? Biarlah. Aku bukan siapa siapa pada mereka untuk memberitahu apa yg baik atau buruk hubungan adik-abang angkat mereka ini. Masing masing sudah besar. Biarpun, padaku, tidak elok nad, yg sudah berpunya itu, keluar dengan lelaki bukan muhrimnya berduaan. Maaf nad andai kamu baca apa yg kak long taip ini. Kamu bilang kamu takut dengan keadaan abang sayang kamu yg berada jauh dimata kamu, takut dia menduakan kamu. Tapi kamu.... apa pula hukumnya berbuka puasa berdua bersama lutfi? Apa pula pandangan dan perasaan kamu jika abang sayang kamu berbuka puasa berdua bersama ”adik angkat” nya pula?

Ntah. Pada aku, dunia ini memang tidak adil dari awal pun.. sebab hak adil itu hanya ada pada Allah swt. Dari kita mengeluh kesah kenapa dunia ini tidak adil, ada baik nya kita get used to it, kan? Supaya yang tidak adil itu, menjadi ”adil” pada kita...

Ok sambung... kemudian, bila aku masak sorang2 di dapur, tiada seorang membantu. Zue kata ”akak minta maaf tak tolong pon akak kat dapur” aku tersenyum ”tak apa, kamu penat memandu tadi, akak faham”, sungguh aku faham.

Tapi bila tiba2 bila aku sudah habis masak, melihat pula pintu depan rumah terbuka, mereka berdua sahabat pula tiada di dalam bilik, membuatkan aku cemas seketika. Melihat ke luar rumah.. rupanya mereka strolling sambil berdating sama syuk and the geng.. alahai adik adik ku ini.... haih....



.

No comments: